I spiritualitet finnes ikke noen morgendag
Zohar – utvalgte udrag, “VaYikhael”, artikkel 112: Nå når den øvre Kongen og Dronningen (Malchut) knytter bånd og gleder seg med kyss, må den som ønsker å stille spørsmål og å komme med forespørsler gjøre det fordi det er en tid med godvilje.
Spørsmål: Hva er en “tid med godvilje”?
Svar: Mennesker må se etter en sjanse og en tid med godvilje som lyser opp over dem ovenfra. Det er faktisk sant, skjenkingen av Torah foregår hvert øyeblikk, og i hvert øyeblikk har du gode muligheter. Skaperen er ikke i besittelse av tid, det finnes ikke noe som heter i dag og i morgen. Alt er med hensyn til personen som oppnår spiritualitet og alle endringer er til det bedre eller det verre. Det høres ut som om skaperen forandrer seg, snur fra den ene til den andre siden, til den gode siden og til den dårlige. Personen føler alle disse endringene inni seg.
Så vi må se etter det beleilige øyeblikket og ikke henvise det til det øvre forsynet: “Jeg venter og ser om noe forandrer seg. Det blir bedre i morgen.” Hva betyr det at “det blir bedre i morgen?” I dag, i neste øyeblikk, skaper du en tilstand som kalles “i morgen!” Du kan ikke gjøre det hvis dyret i deg ikke lar deg gjøre det, hvid du, gud forby det, er alvorlig syk, eller hvis du er veldig sliten, siden vi ennå ikke eksisterer over kroppene. Men hvis du kan, så finnes det ikke noe slik som en tid med godvilje ovenfra, men bare nedenfra; alt avhenger av innsatsen din.
Selv om vi noen ganger føler at en “sky” dekker oss og at vi befinner oss i mørket, eller at ting er tåkete, burde vi vente og det kommer til å gå over. Det sies at “tiden gjør hva sinnet ikke kan.”Vil det si at det finnes gode og dårlige tider?
Allikevel er alt med hensyn til personen, som Baal HaSulam sier det: “og den som kan vente til i morgen vil oppnå sitt sinn når livet er over.” Det finnes ingen morgendag i spiritualitet. Ikke vent et sekund!
(123976)
Fra andre del av den daglige kabbalaleksjonen, 24/12/13, The Zohar