En levende beholder
Spørsmål: Hva vil det si å forberede våre spirituelle beholder?
Svar: Det betyr å forberede beholderen for mottak av fyllet. Det er som å ta med seg en plate, en bøtte, en slags beholder. En beholder er en mangel der du kan motta en fylling. Det er ikke noen slags matrett, men ønsket ditt.
Er dette ønsket rettet mot akkurat det du fortjener å motta i henhold til rekkefølgen til nivåene? Hvis det ikke matcher vårt mål, finnes det ingenting du kan ta med for å få en fylling. Det blir som du tar med en striesekk som du har tenkt å fylle med vin. Dette er selvfølgelig umulig da det er en beholder som ikke er egnet for væsker.
Ønsket må være rettet mot den riktige fylling, som betyr mot en sterkere forbindelse mellom oss. I forbindelsen mellom oss skaper vi et ønske om en enda større sammenheng, slik at Skaperens kjærlighet vil bli avslørt der, og det vil vekke i oss den samme kjærligheten til Ham.
De forberedene stegene for å oppnå kjærlighet for Skaperen er å oppnå følelsen av frykt. Frykt er korrigeringen av giverønsket, GE og kjærlighet, som er korreksjon av ønsket om å motta, AHP.
Beholderen eksisterer ikke av seg selv. Den er et resultat av vår forbindelse på minst ”10 personer” som trengs for å oppnå en hel beholder. Beholderen vil være komplett hvis vi lengter så mye vi kan etter å koble internt, ved å ville oppdage i den egenskapen et gjensidig giverønske, der vi kan nå kjærlighet til Skaperen.
Vi må la lyset jobbe med noe. Vi gir den ikke sin sjangse. Dette kalles ”Jeg har kommet og det finnes ingen.” ”Det finnes ingen” fordi vi ikke har skapt dette bildet med vår tilkobling. Vi er ikke tiltrukket av det, vi glemmer det, det ser ikke relevant ut og går ikke inn i våre hoder eller hjerter. Men hvis vi ikke har den rette intensjonen er det bortkastet tid å studere, siden vi ved det ikke vil være i stand til å heve oss over det livløse nivået.
Så vi forblir på det livløse nivået ved å gjenta det samme dag etter dag, som døde mennesker.
Fra den 1st delen av den Daily Kabbalah Lesson 12/27/12, “The Introduction to the Study of the Ten Sefirot”