Hvorfor reklame fungerer
I nyhetene (fra EurekAlert!):«Forskere ved Duke Universitet som studerer hvordan hjernen verdsetter ting – et felt som kalles nevro-økonomi – har funnet ut at dine følelser om noe og prisen du setter på det blir beregnet på samme måte i et spesifikt område av hjernen…
«Nå, etter en serie eksperimenter der deltakerne ble bedt om å modifisere sine følelser om noe enten negativt eller positivt, påstår Duke-gruppen at følelsesmessige og økonomiske beregninger er nærmere relatert enn hjerneforskere tidligere hadde innsett.
«Dette endrer vår referanseramme for hvordan vi tenker på disse tingene», sa Huettel. Han sa at reklameindustrien lenge har brukt følelsesmessige appeller for å få folk til å sette pris på produktene sine, «men de ante ikke hvordan det fungerte»…
«Det er ikke det at du alltid må re-evaluere positive følelser», sa Huettel. «Men når du skal kjøpe hus eller bil, er det en god ide å dempe entusiasmen litt», la han til.
Min kommentar: Tiden gjør sitt: personlig egoisme kom i konflikt med de integrerende naturkreftene og folk mister lysten på å arbeide for klær og å imponere andre. Og andre ser på stemplingen som absurd. Vi vil enten rase nedover, mot vår vilje, eller rasjonelt godta letthet og bekvemmelighet som en stil. Og ønskene våre vil styre oss mot det usynlige målet – meningen med livet…