Snakk når du har noe du vil si
Spørsmål: Hvordan kan vi henvende oss til verden med en melding om gjensidig garanti? Hva kan vi gjøre for å vekke interesse og for å få andre til å like det vi ønsker å formidle?
Svar: Vi kan ikke bare be mennesker om å oppnå gjensidig garanti. Vi må vise han belønninger, og hva han kan få ut av dette. Reklamer lover alltid mye nytelse. ”Løp og kjøp! Du vil ikke tro hvilken glede du går glipp av.” Kan vi bruke samme stil for å reklamere for gjensidig garanti? Om vi ikke klarer det, er det best å ikke si noe i det hele tatt.
Vi må derfor forberede riktige forklaringer som gjør at mennesket ikke vil klare å sitte hjemme når han får høre om dette, slik at han vil springe av gårde til den adressen som oppgis. Om vi har noe å si, er det verdt å starte en samtale, men vi er ikke i stand til å gjøre dette. Det er derfor vi studerer.
I dag har vi ingen virkemidler som gjør at verden blir tiltrukket av gjensidig garanti. I utgangspunktet føler ikke verden et behov for det. Gjensidig garanti er ikke mat, sex, familie, penger, makt eller kunnskap. Hvordan kan vi kle det inn i gjenkjennelige klær, og love noe som er kjent og forståelig? Mennesker må oppsøkes i henhold til sine ønsker. Vi må forberede oss på en seriøs måte, men samtidig vente på deres initiativ.
Etter noen flere kriser og flere problemer, vil vi med grunnlag i behovene som oppstår være i stand til å snakke med menneskene. Det er umulig å treffe et menneske før våre forslag møter hans eller hennes ønsker.
Reklame tiltrekker de ønskene som er medfødt hos oss fra naturens side. Den tilpasser seg disse ønskene med kløkt, og tar formen som samsvarer med denne nytelsen. Hva kan jeg kle nytelsen av gjensidig garanti og samhold inn i?
Denne ”kledningen” må være slik at mennesker må se fordelene. ”Jeg ønsker mer mat, mer sex, større familielykke, mer støtte og ære. Jeg vil oppnå styrke, utdannelse, penger og så videre.” Om det ikke finnes slike ting, forblir det bare en abstrakt ting som ”Kom igjen, gutter, la oss alle være venner”. Vi må lete etter metoder som vi kan bruke for å oppsøke mennesker, kommunisere med dem slik at vi kan vise dem at det er verdt innsatsen.
Hva er fordelen med gjensidig garanti og samhold? I dag kan vi si at det vil føre til balanse med naturen, man vil kunne takle de økologiske problemene som for eksempel manetinvasjon, solaktivitet eller arbeidsledighet.
Vår melding må likevel bli presentert på en klar, konsis og enkel måte, uten filosofiske paralleller som foreksempel mellom gjensidig garanti og prisen på ost. De må ha en klar sammenheng med hverandre sett med menneskets øyne: ”Om du ta del i den gjensidige garantien, vil du få ti pakker ost pr dag. Om du ikke gjør det, vil du ikke få muligheten til å kjøpe ost i det hele tatt.” Våre forklaringer må være så klare og tydelige som dette.
Fra del fem av Morgenleksjonen 12/07/2011, ”Matan Torah (The Giving of the Torah)”